Het doel

Het bevorderen van de Albrecht Rodenbachstreek blijft een belangrijke prioriteit voor onze organisatie. Wij streven naar een hoogwaardige standaard en stellen kwaliteit voorop. Alleen restaurants met een gastronomische kaart komen in aanmerking voor deelname. Beginnende restaurateurs kunnen pas na twee jaar actief te zijn geweest in aanmerking komen. Op deze manier streven we ernaar om een begrip te blijven in de streek. Collegialiteit heeft voorrang boven concurrentie. Door gezamenlijke inspanningen van restaurateurs kan succes worden gegarandeerd. We streven naar kwaliteit en verwennen onze klanten met eerlijke producten tegen een eerlijke prijs.

Het Ontstaan

In 1969 vond de allereerste Gastronomische Veertiendaagse plaats, tijdens en met medewerking van de Jaarbeurs Roeselare en het Provinciaal Voedingssalon. Acht restaurants en feestzalen, namelijk Orchidée (Léon De Booseré), Epsom (Erik Vanhee), De Kroon (Hendrik Dekens), Park Rodenbach (Marc en Luc Degryse), Feestzaal St.-Michiel (Willy Margodt), Savarin (Pascal Bostoen), Cloet (Gilbert Cloet) en Gitsdaele (August Devos), boden de vele bezoekers van de Jaarbeurs de mogelijkheid om te genieten van gastronomische hoogstandjes in het kader van het Provinciaal Voedingssalon.

In de jaren zeventig groeide de vereniging snel. Het aantal deelnemende zaken nam toe. Restaurants uit Lichtervelde, Torhout, Izegem, Geluwe, Zwevezele en andere plaatsen vonden het concept van gastronomie in de Albrecht Rodenbachstreek fascinerend. We mogen met trots zeggen dat onze vereniging aan de basis stond van de gastronomische heropleving in Midden West-Vlaanderen. Later ontstonden er ook bevriende verenigingen in Torhout en Izegem. Uiteindelijk werd er gekozen voor een modernere naam die beter beklijft: GastroRSL.

De voorzitters

De voorzitters speelden een cruciale rol als drijvende kracht achter een groep enthousiaste deelnemers, die zich gezamenlijk inzetten om de gestelde doelen te bereiken. Gedurende de jaren hebben verschillende voorzitters bijgedragen aan het succes van de vereniging. Hugo Verwaetermeulen, Erik Deburghgraeve, Gilbert Cloet, Filip Lybeer, Stefaan Van Looke, Jan Deceuninck, Luc Desmet, Geert Dujardin,Kris Blouwe, Francis Vinckier, Nicole Ingels, Peter Claeys, Wim Degryse en Fabrice Loones hebben allemaal als voorzitter gefungeerd en hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de vereniging. In het jubileumjaar 55 GastroRSL nam Sébastien De Smedt de fakkel over en vormt in dit rijtje voorzitters een belangrijke schakel naar een dynamische en voortvarende vereniging. Hun inzet en leiderschap hebben bijgedragen aan het voortdurende succes en de groei van onze organisatie.

De penningmeester

Luc Degryse, vroegere mede-eigenaar van Park Rodenbach, blijft als penningmeester van GastroRSL de horeca in Roeselare op de voet volgen. Zijn expertise en zijn persoonlijke contacten blijven een meerwaarde voor de vereniging. Met zijn uitgebreide ervaring en expertise in de horecasector, brengt Luc waardevolle kennis en een scherp oog voor financiële zaken met zich mee. We zijn ervan overtuigd dat hij een uitstekende aanwinst zal zijn voor ons bestuur en dat hij op verantwoorde wijze zal bijdragen aan het beheer van de financiële middelen van de vereniging. We wensen Luc veel succes toe in zijn nieuwe rol als penningmeester en kijken ernaar uit om samen met hem verder te bouwen aan het succes van onze vereniging.